Thursday 19 October 2017

Us Taz Zaharuddin Forex Ladung


Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustas untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendeniri dengan berbekalkan analisa sendeniri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan Yang dikeluarkan Dari Hadithen Nabi Yang sohih. A............................................ Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nicht 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan Perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Medium des Austauschs. Justeru setiap verdrängen als syarat transaksi Yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Ia..................................... Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat als bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR Modal (Beerti ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional Yang memperolehi Untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Fadad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi und ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. b - Jika Plattform tersebut punyai Wibawa dan serta info Yang sangat mencukupi, perkara Kedua adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini Dari badan berwajib di Malaysia verringern. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika Yang Kedua juga lulus, Saya kira transaksi jual matawang Asing dan Simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. .................................................. Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut 1 USD RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui Plattform Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus Dari Sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang Ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur Untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang Tangguh, dan Secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar unda adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 Beerti modal undeinem Akan digandakan kepada 10 kali Menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, Beerti modal undeinem Menjadi USD 10000. Dengan Anzahl der Beiträge Baru inilah matawang undeinem Akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern 500 Aktien anstatt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saya gambarkan ini, transaksi Forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang Yang tidak di dalam MILIK undeinem. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erfahrung oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, nein 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atu tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah ale Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebelwirkung 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau apa yang dinamakan Margin Call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi Samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah mittel der austausch sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi Mitgliedschaft anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jama und a tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Währung Trading Von Mufti Muhammad Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Im übrigen gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, daß die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semra pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jama terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentak tatacara di atas juga sagena perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren bevorzugten Websites Social Bookmarking More. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (Foreign Exchange) ni adalah sistem jual beli mata wang Asing Yang mana kita sendiri tahu Akan berubah Dari semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Sebenarnya aku memang dah agak Pasti Akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini Adalah Susulan Daripada Entri Aku Yang Bertajuk Prüfung forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi Yang sama iaitu Fatwa Yang oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu dikeluarkan. Hukum Forex kaufen. Haram atau Halal KOTA Bharu: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan Yang dilakukan melalui pertukaran wang Asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan Yang membabitkan pertukaran wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 Katanya kepada pemberita selepas Mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 von sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu Yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang Asing, oleh itu UMAT Islam tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan Internet di kalangan individu Yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu. 8220 Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang ata dari bank ke bank dibenarkan. Kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan gelegen Yang Türüt dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium-Yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat Yang disampaikan oleh pihak Straf Syariah Bank Negara Pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan abschöpfen itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan Skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 Katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Kepada Yang masih Kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan Dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam. Beliau adalah orang yang mahir dänischer sistem forex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara. Jom saksikan. Lagi Ulasan daripada Pakar ekonomi islam: Ulasan: Artikel mengenai Fatwa Yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex Yang sebenarnya seperti mana Yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, zeigen Yang pertama Yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri Mana ada yang Untung setiap masa dan semestinya Untung Rugi itu Pasti ada. ...................................................... Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang asing itu sebenarnya adalah sama adalah dengan Forex (Devisen) Yang Dilakukan Oleh Händler. Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ich seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informationen yang dikongsikan dalam medien massa kat Malaysia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Punkt yang ketiga, yang tak boleh blah, unda digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Prämie (SSP) yang seolah-olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan sistem itu daripada pihak bank BSN. Yang ini tiada kenne mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman als sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara esu sebelum membuat andaisch mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan Fatwa Yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta Yang sebenar seperti mana Yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam Video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan undeinem semua, kebiasaannya Händler FOREX ini hanya mengamalkan Handel mata wang Secara sendiri dengan membuat analisa Yang Mantap sebelum melakukan Handel dan ini dinamakan Spothandel dan bukannya foward Handel. Apa itu Spot-Handel als Foward-Handel ni Jadi Apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 minit lebih di atas. Ayat paling aku suka, Jangan Bagi Fatwa Yang allgemeinen, Yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sembelih dengan Kara-Islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. Buka) akaun Handel percuma dan dapatkan bonus. Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak Ustas untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang Asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendeniri dengan berbekalkan analisa sendeniri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini undeinem Perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang Ringgit undeinem ke dalam satu Syarikat Yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan Yang dikeluarkan Dari Hadithen Nabi Yang sohih. A............................................ Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang Banyak Hadis Antara Yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, nicht 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan Perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Medium des Austauschs. Justeru setiap verdrängen als syarat transaksi Yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Ia..................................... Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat als bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR Modal (Beerti ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU Untung SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional Yang memperolehi Untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Tafel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Audit Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Fadad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi und ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan als kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti als Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. b - Jika Plattform tersebut punyai Wibawa dan serta info Yang sangat mencukupi, perkara Kedua adalah menilai akta-Akata berkaiatan dengan Aktiviti ini Dari badan berwajib di Malaysia verringern. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika Yang Kedua juga lulus, Saya kira transaksi jual matawang Asing dan Simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah Harus kerana ia Secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. .................................................. Setakat apa yang diterangkan alle individuellen yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 Yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut 1 USD RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui Plattform Syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus Dari Sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang Ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur Untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang Tangguh, dan Secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar unda adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 Beerti modal undeinem Akan digandakan kepada 10 kali Menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, Beerti modal undeinem Menjadi USD 10000. Dengan Anzahl der Beiträge Baru inilah matawang undeinem Akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann steuern 500 Aktien anstatt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang Saya gambarkan ini, transaksi Forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang Yang tidak di dalam MILIK undeinem. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erfahrung oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, nein 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atu tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah ale Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebelwirkung 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan Rugi atau apa yang dinamakan Margin Call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi Samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan Rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini Saya tidak Nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG jelas kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia bukan KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah mittel der austausch sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi Mitgliedschaft anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jama und a tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Währung Trading Von Mufti Muhammad Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, dass Sie die Lieferung der gekauften Währung nicht nehmen können, macht es unzulässig. Im übrigen gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, daß die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um sie zu einer handelbaren Ware nur zu verdienen einen Gewinn ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Devisenhandel Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semra pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jama terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentak tatacara di atas juga sagena perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking Webseiten More. Zaharuddin Abd Rahman Tidak dinafikan sistem kewangan Islam Yang wujud hari ini masih banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai jenis Sudut, Sama ada Dari Sudut rangka kewangan dunia Yang mengcengkam, System perundangan Yang banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam Yang 8216tidak ihsan serta terlalu mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan Yang masih lagi 8216terpaksa mengikut Rentak majoriti Yang konvensional, produk perbankan Islam yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvensional, pelanggan yang terlalu 8216demand kesempurnaan pada Praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu Jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya Menjadi racun kepada UMAT Islam, sistem matawang fiat yang direka, dicipta Dan diatur tidak dengan Kara Yang betul dan panjang lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di sini. Dari senarai panjang tersebut, hanya satu yang ingin dikongsikan bersama dalam tulisan ringkas padat ini. Iaitu topik berkaitan sistem pengendalisch matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan system kewangan islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian als regulasi matawang hari ini telah diakui oleh begitu ramai pakar dari kalangan muslimisch dan bukan Islam sebagai salah satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan. Di dalam Forum Kewangan Dunia di Genf 2010, Baru-Baru ini, Pengerusi Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) Yang juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni Telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar Ulama dan ahli ekonomi Islam Berkenaan system matawang. Beliau cuba membawa menyedarkan Pemimpin-Pemimpin Negara maju untuk Membrane satu perubahan radikal jika benar-benar ingin mengelakkan berulangnya 8216serangan kejatuhan ekonomi di masa akan datang. Sesuai dengan tema programm tersebut yang kuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi baru-baru ini. Benar, di Waktu dan Ketika ini, yang praktikal adalah dengan kuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, itu adalah salah satu cara Terbaik untuk mempengaruhi System besar kewangan dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit demi sedikit. Memang kita boleh menunjuk 8216lagak untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik system kewangan islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas system kewangan konvensional dan menggunapakai matawang fiat kertas. Namun pandangan idealen semata-mata yang tidak menjejak di bumi pasti akan gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, lalu ia akan kekal menjadi mimpi dan idaman sahaja. Atas dasar esu, kita bersyukur dan berterima kasih atas unsaha Syeikh Taqi Uthmani yang amat cemerlang. Beliau mengusulkan Vorstellung perubahan praktikal yang mesti dilakukan oleh dunia bagi menghasilkan sesebuah system kewangan yang lebih dinamik dan selamat di masa akan datang. Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya oleh kita semua, selaku umat Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkan perubahan hanya dari minda dan tangan pemimpin barat sedang kita sendeiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan satu perkara sahaja. Tanpa niat untuk mengulas Secara Mendalam perihal matawang emas dan praktikalitinya di dunia moden, sebenarnya ada satu isu Yang Lebih Grund Dari isu tersebut, yang tanpa memahaminya, matawang Dinars Emas (jika Mampu dilaksana) juga Akan tetap gagal dalam membentuk sebuah System ekonomi Yang Islamik dan Stabil ist. Ia adalah isu kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang dalam Islam. KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG Imam Abu Hammid Al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu telah menegaskan fungsi asal as as asiatische asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatische asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch asiatisch as Beliau berkata Penciptaaan Dirham dan Dinars (matawang emas dan perak) adalah Benar-Benar satu rahmat Dari Allah taala, Kedua-duanya Pada hakikatnya Tiada nilai tersendiri Yang Boleh dimanfaatkan oleh Manusia (seperti untuk makan dan minum), tetapi akhirnya semua Manusia memerlukannya disebabkan semua Manusia memerlukan nilai suatu komoditi (barang) untuk ditukarkan taschen mendapatkan keperluan asasi makanan dan pakaiannya. Atas Sebab itu, transaksi Yang melibatkan pertukaran barangan antara satu sama Lain tidak dapat dielakkan, Namun masalahnya, bagaimana untuk diukur nilai sesebuah barang dan ditetapkan harganya Justeru keperluan itu, semua barangan keperluan ini memerlukan satu barang perantaraan Yang Boleh Menjadi ukur rujuk bagi nilai. Maka itulah gunanya Dinars dan Dirham ini (wang emas dan Perak), Kedua-dua logam berharga itu Akan Menjadi ukuran nilai sesuatu barangan gelegen kerana KEDUANYA Tidak Menjadi OBJEKTIF jual beli, ua hanya Menjadi perantaraan, jika Kedua Menjadi OBJEKTIF seluruh System ekwangan Akan Rosak DAN TERGANGGU. Kerana itulah, Allah, Allah, Allah, Allah, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs, Allahs. Dari penerangan Imam Al-Ghazali ini, jelas pendirian ekonomi Islam berkenaan matawang tidak kira ia Dari jenis Emas, Perak atau Kertas fiat adalah: - a) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja dan ia sendiri bukan komoditi. B) Matawang mesti menjadi panduan ukuran nilai sesuatu barang keperluan. Kedua-dua syarat di atas saling berkait, tanpa salah satu, ia akan gagal menjadi matawang yang dikehendaki oleh Islam. Ini juga konsep yang telah diaku tepat oleh para ahli ekonomi seluruh dunia, khususnya Moslemischer Ökonom. Malangnya, di Ketika ahli cerdik Pandai ini menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan Taikon kewangan dan Regler badan utama kewangan dunia tidak mahu menrima Pakai cadangan dan pandangan tersebut ua tidak gelegen adalah akibat ketamakan melampau Puak korporat dan politik ini. Kesannya, hari ini matawang selain dijadikan sandaran nilai dan mittlere perantara jualbeli, ia sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli. Dalam bahasa mudahnya, Emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objektif dalam sesuatu transaksi jualbeli ua sepatutnya hanya Menjadi perantara namun Kini, fungsinya Telah disalahgunakan sehingga Menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak lagi stabil (fluktuieren). Ini mencacatkan fungsinya yang sepatutnya dijadikan sandaran atau ukuran taschen nilai komoditi lain. Matwang yang dijadikan sandaran nilai sepatutnya mempunyai nilai yang hampir tetap, tidak terlan banyak berubah dan bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikawal und jualbeli menjadi stabil dan keadilan tersebar. Es gibt noch keine Gästebewertungen zu diesem Hotel. Jetzt eine Hotelbewertung schreiben Sie waren bereits im Terkawal? Teilen Sie Ihre Erfahrungen! Selain Melihat Nilai Matawang Kertas, Kuba, Khan, Juga, Nilai, Emas, Hari, Ini, Bukanka, Juga, Tuur, Naik, Dengan, Agak, Atas Sebab itu, hatta jika hari ini kita sibuk menginginkan emas untuk dijadikan matawang, namun dengan sikap dan Haltung Yang menggangap matawang sebagai komoditi, Emas dan perak itu sendri pun Akan gagal berfungsi sebagai matawang Yang diinginkan oleh Islam. Sebab itulah, perlu difahami, kejayaan menjadikan, emas, sebagai, matawang, belum, boleh, dianggap, satu, kejayaan, mengislamkan, ekonomi, sama sekali, malah, masih, amat, jauh. Malah, apa yang lebih perlu diperbetulkan adalah sikap, kefahaman dan system regulasi kewangan dunia hari ini. Sistem matawang emas als Perak ini pun bukanlah diperkenalkan oleh Rasulullah, malah ia telah wujud sebelum dari kebangkitan Rasulullah. Islam menerima pakai dua logam berharga esu sebagai matawang dan hanya mampu di ISLAMKAN apabila syarat-syarat urusniaga matawang yang digariskan oleh baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya, memperjuangkan, matawang, emas, bukan, segala, galanya, bagi, sebuah, ekonomi, dan, kewangan, Justeru, janganlah, ada, yang, menyangka, bahawa, system, kewangan, Islam, akan, hanya, menjadi, benar-benar, Islam, apabila, menggunakan, emas, dan, perak, sebagai, matawang. Tidak semudah itu. Malah dengan fiat geld ini juga system kewangan islam mampu dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, edaran, kawalan dan penggunaannya. MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN Lebih menyedihkan, di Ketika laungan dan desakan untuk mengembalikan emas dan perak sebagai matawang dipukul Canang oleh sebahagian UMAT Islam, individu Yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli emas dalam bentuk jongkong Yang dijual oleh Public Bank, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui Syarikat-Syarikat gelegen untuk disimpan dan kemudian dijual bagi memperolehi Untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur dalam emas adalah islamisch is menepati Islam. Hakikatnya itu adalah dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang digariskan oleh Imam al-Ghazzali, dan mehrheit ilmuan Islam. Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah sah apabila menepati syarah serah terima pada satan masa dan sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan bi mihtlin). Tetapi hakikatnya tindakan esu tersasar dari Maqasid al-Shariah hat eine neue Auszeichnung erhalten. Malah jika benar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, individuell sebegini yang akan merosakkan system kewangan Islam di ketika itu. Mengapa Kerana mereka terlibat dalam mengubah fungsi emas als perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat untung atas perubahan nilai. Selagi mereka melaksanakan kerja esu, selagi itulah emas juga Nachricht senden Zuzwinkern TIDAK SESUAI dijadikan matawang. Kelak nanti syiling-syiling matawang emas semuanya disimpan als disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia akan tergolong dalam erti ihtikar yang diharamkan. Perlu difahami, Emas Yang sudah dibentuk Menjadi perhiasan seperti Gelang, Rantai, cincin dan sepertinya tidak dilarang untuk dijadikan komoditi atas sifatnya Yang Telah bercampur dengan Geschick pembuatan dan ditokok tambah pula dengan batu Permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil untung atas jualannya. BAGAIMANA Konteks HARI INI MATWANG Kertas Disebabkan matawang emas masih tidak wujud di Ketika ini, maka bagi memastikan System kewangan Lebih stabil dan selamat Pada pandangan Islam, maka apa sahaja Yang Menjadi galang ganti kepada matawang emas dan perak juga Türüt wajib DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG bukan KOMODITI . Kesatuan Fiqh Islam sedunia, akur kepada system kewangan dunia yang dipegang oleh bukan Islam, mereka mengatur als menjadikan kertas sebagai matawang. Maka atas dasar hajiat. Ulama sedunia bersama pakar ekonomi Islam muat keputusan keharusan untuk mengunnapakai matawang kertas namun mestilah diuruskan menepati karas urusan emas dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dans juga cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak harus dijadikan komoditi. Atas Sebab itu, Devisenhandel walaupun dibuat tetapi beschmutzen untuk mengabil Untung atas perbezaan nilai matawang, adalah juga HARAM di dalam Islam kerana ia Lebih kepada spekulasi dan perjudian. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam Hebelwirkung. Apapun, Yang Pasti Perniagaan Devisenhandel Wang Kertas Pelbagai Negara adalah untuk menraih untung Atas Perbezaaan Nilai Matwang Adalah HARAM Keran ia Adalah Judi Dan Penyebab Mudarat Kepada System Ekonomi Dünen und Penyumbang Kepada Inflation Serta Ketidakstabilan Nilai Matawang. Bank-Bank Islamische Dialektische Dialyse Dialyse Dialyse Dialyse Dialyse Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Dermatologie Hanya forex untuk tujuan linden nilai (hedging) sahaja dibenarkan. Itlah juga keputusan Majlis Scharia-Bank Negara Malaysia. Devisenhandel Untuk raih untung atas perbezaan nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis Syariah Bank-Bank Islam walaupun ia dibuat secara vor Ort. Hasilnya, kita perlu faham, matawang kertas (fiat geld) yang wujud hari ini juga mestila TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan perak. Itulah yang diwarwarkan von Syeikh Taqi von Uthmani semasa Forum Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan masalah di dalam System ekonomi semasa. Sebakai Jalan Pertama untuk mewujudkan System ekonomi adil dan menepati Islam. Malangnya dicelah-celah ketamakan manusia hari ini, matawang kertas fiat hari ini turut menjadi bahan sasaran als objektif keuntungan. Bukan sahaja bank-bank terlibat, malah ramai einzeln juga rambang mata berniaga FOREX melalui Plattform Internet, Walau ia ditegah oleh kerajaan, semuanya tidak diendah lagi. Mereka membeli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) untuk disimpan sebagai pelaburan taschenmensch nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca als penyebab kelam kabut ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan von industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazzali berkata. Jadinya, barangsiapa yang memulakan berjualbeli matawang (untuk mendapat keuntungan perbezaan nilai), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang. Jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang itu sendiri akan menjadi tumpuan als objektif lalu akan bermulalah perbuatan ihtikar (horten) simpan untuk tunggu naik harga dan jual 1 Falsafah larangan als objktif ini dijelaskan oleh Syeikh Taqi uthmani Dapat Dilihat Dengan Jelas Dari Pengharaman Riba Dan Penghalalan Jual beli sebagai ganti kaedah untuk mendapat untung. PENYELESAIAN TEPAT DAN Tidak PELIK Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, Malah ia juga Telah dicadang oleh Ramai Pakar ekonomi termasuk Yang bukan beragama Islam. Contohja selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930 an, 8216 Wirtschaftskrise Ausschuss telah dibentuk oleh Southampton Handelskammer. Selepas perbincangan dan diskusi mendalam mereka menyatakan: Um sicherzustellen, dass das Geld seine wahre Funktion erfüllt, um als ein Mittel des Austausches und der Verteilung zu dienen, ist es wünschenswert, dass es aufhören sollte, als Ware gehandelt zu werden. 2 Malah suatu percubaan praktikalisch telah dicuba dan didedahkan oleh seorang ahli ekonomi bernama Margrit Kennedy von Dalam bukunya bertajuk Interesse und Inflation Free Money. Beliau memaklumkan hasil perkubaan pelaksanaan zinsfreies modell DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan di pekan kecil Österreich pada tahun 1932- 1933, dia menyatakan. Als mehr als 300 Gemeinden in Österreich begannen, sich für dieses Modell zu interessieren, sah die österreichische Nationalbank ihr eigenes Monopol gefährdet. Er trat gegen den Stadtrat ein. 3 Beliau juga bersama beberapa pakar ekonomi von Vereinigte Staaten telah berusaha bagi mencadangkan system alternative ini kepada kerajaan USA pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak. Syeikh Taqi menegaskan. Um die Welt vor solchen bösen Folgen zu retten, sollte der Handel mit Geld selbst gestoppt werden. Der Austausch von verschiedenen Währungen ist natürlich für den internationalen Handel unvermeidlich, für den eine Währung für eine andere Währung verkauft werden muss, und eine Gewinnspanne für den Verkäufer kann in den Wechselkurs eingebaut werden. Soweit diese Börsengeschäfte für den eigentlichen Zweck des grenzüberschreitenden Handels mit realen Waren durchgeführt werden, kann sie kein Problem darstellen. Das Problem entsteht, wenn der Währungsaustausch für spekulative Geschäfte im Geld selbst bestimmt ist. Leider ist die Mehrheit der auf dem Markt durchgeführten Devisengeschäfte rein spekulativ. 4 Ertinya. Bagi menyelamatkan dunia Dari Kesan buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak dapat dielakkan bagi keperluan perdagangan Antarabangsa, yang Mana memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. Dan margin keuntungan penjual mungkin telah dimasukkan dalam nilai tukaran. Biasanya pertukaran dari jenis ini yang didasari oleh tujuan-tujuan asa perdagangan komoditi sebenar, ia tidak banyak mengancam ekonomi. Masalaah sebenar hanya berbangkit apabila pertukaran matawang dibuat bagi tujuan spekulasi dalam nilai matawang itu sendiri. Deutsch - Übersetzung - Linguee als Übersetzung von "anatas" vorschlagen Linguee - Wörterbuch Deutsch - Englisch Andere Leute übersetzten. Bayangkan, dengan Anzahl der Beiträge globalen Welthandel Pada tahun 2008 sekitar 32 US Billionen 5 iaitu purata US88 Milliarden setiap hari, mankala 8216daily Umsatz bagi globalen Devisenmärkte pula dianggarkan Pada nilai USD 3980000000000, 6 iaitu, 45 kali ganda Lebih besar Dari Anzahl der Beiträge international Handel. Ini bermakna hanya 2 daripada pertukaran matawang von benar-benar von didasari von permintaan von sebenar von kerajaan dan peniga. Baki 98 adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di seluruh dunien dan menjadi salah satu punca ketidakstabilan ekonomi dunia dan kegawatan. 1) Wajib mengembalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) dan perantara kepada proses jualbeli komditi. 2) Tidak menjadikan matawang samada wang fiat atau emas als perak sebagai komoditi kerana ia hanya akan merosakkan system nilai dan ekonomi serta menambah inflasi. 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Trading melalui internet di peringkat einzeln kerana bercanggah dengan undang-undang negara dan banyak syubhatnya di sisi undang-undang Islam. 4) Setiap penasihat Syariah Bank-Bank Islam wajib menyemak Kembali Fatwa Mereka (jika ada yang membenarkan) Yang membenarkan Bank seliaan Mereka berniaga Forex Trading Walau mematuhi syarat serah terima sertamerta. 5) Kerajaan Malaysia amat patut mengenengahkan Idee ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara maju di seluruh Düne. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI inilah yang menjadikan Malaysia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr Mahathir tentang hal ini. 6) PAS dan Pakatan Rakyat juga patut menjuarai ist ini di pentas nasional dan global. Jangan Biarkan Syeikh Mufti Taqi Uthmani keseorangan dalam lontaran ideanya. 7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas Dinars, Jangan undeinem terlibat dalam perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana undeinem adalah punca kegagalan System itu diyakini oleh barat kerana nilainya juga Türüt Akan Menjadi schwanken kerana undeinem. 8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk linden nilai (Hedging) b) untuk tukar duit kerana urusan luar negara (yang biasanya tukar di Geldwechsel) c) forex tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza. 9) FOREX Handel untuk raih keuntungan yang dilakukan oleh einzeln sebenarnya kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia dan Bank-Bank Komersial. Kerajaan Malaysia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI DASAR FOREX Yang besar ini terlebih Dahulu. Bukankah dahulu BNM pernah rugi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Scharia als merosak fungsi matawang. 10) Sekadar menyimpan emas untuk diri sendiri von kemudian hari, tiada masalah von sisi Islam dan Maqasid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah dalam tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, kemudian jual, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan emas untuk handelnde secara kerap kerana meraih untung perbezaaan nilainya. Jadi, jangan salah faham tulisan ini sebagai insgesamt melarang simpanan emas. Terima kasih kepada sesiapa yang mampu membrana sehingga tamat artikel ini dan khusunya bagi mereka yang mampu memahami tulisan ini. Sampaikanlah ia kepada sesiapa yang mampu memgambil manfaat darinya. Zaharuddin Abd Rahman 1. Februar 2010

No comments:

Post a Comment